Pas på uretmæssig brug af billeder – det kan blive dyrt
18. august 2023Vi hører ind imellem om idrætsforeninger eller private eventarrangører, som har fået opkrævning for uretmæssig brug af et foto i et opslag på deres Facebookside. Det skaber frustration og ærgrelse, når man blot ikke har været opmærksomme på problemstillingen. Få gode råd til, hvordan I undgår at ende i samme situation
Klubbens jubilæumsstævne står for døren, og for at skabe blikfang til stævneinvitationen tilføjer de et billede hentet fra en hurtig google-søgning. Stævneinvitationen deles på klubbens hjemmeside og Facebookside.
En helt almindelig handling, som mange klubber måske godt kan nikke genkendende til….For nogle sker der desværre det, at de efterfølgende modtager en opkrævning for krænkelse af ophavsret til det anvendte billede. En sådan godtgørelse kan godt lyde på op mod 5.000 kr.
ANBEFALINGER
TIP 1:
Sørg altid for at sikre jer, at I har rettigheder til at benytte de billeder, I bruger. Det gælder både Facebook, hjemmesider, nyhedsbreve mv.
Der findes flere billedportaler med mulighed for at hente gratis billeder, fx Pexels eller Unsplash
Der findes også fx Colourbox eller Shutterstock, hvor man for et mindre beløb kan betale for brugen af de billeder, klubben henter ned.
TIP 2:
Hvis man modtager et krav for uretmæssig billedbrug, så indgå i dialog med ejeren. Både for at sikre, at de rent faktisk ejer billedet, men også for evt. at forhandle en rimelig pris.
TIP 3:
Er der mistanke om svindel, så bed opkræveren om at fremsende dokumentation for ophavsretten til det pågældende billede.
I Skanderborg BMX skete det tilsvarende, da et ‘God ferie’ opslag til klubbens medlemmer via klubbens Facebookside havde et hyggeligt efterårsbillede fra google på. Et par uger efter modtog klubbens kasserer en opkrævning på godt 4.000 kr. for krænkelse af ophavsret til det brugte efterårsbillede!
I første omgang ville de sikre sig at der ikke var tale om svindel og bad opkræveren om at dokumentere, at de ejede ophavsretten til det givne billede. De kunne se, at mange andre klubber havde valgt at bruge samme billede.
Photo by Markus Winkler on Unsplash