Ledelse
Bestyrelsen varetager den overordnede politiske styring og ledelse af Danmarks Bokse-Unions aktiviteter. Dette indebærer bl.a.:
- At forestå den strategiske og taktiske ledelse af bokseunionens organisering
- At forestå den strategiske og politiske proces for strategiaftaler med DIF
- Via ansatte og udpegede ansvarspersoner at implementere initativer fra udvikling til forankring og i drift
- At følge og løbende evaluere arbejdet med strategiplanens indsatser
- At vurdere og godkende årsregnskab til forelæggelse for repræsentantskabet
- At nedsætte udvalg samt udpege medlemmer til ad hoc-opgaver
- At ansætte og afskedige personale
- At virke for, at medlemsklubber overholder de gældende love og regler for DaBU og øvrige organisationer som bokseunionen er tilknyttet
Arbejdsgang
- Ved første bestyrelsesmøde efter repræsentantskabsmøde konstituerer bestyrelsen sig med næstformand, kasserer og menige medlemmer
- Opgaver skal løses af de udvalgte personer med de tildelte ansvarsområder og til aftalt tid
- Alle eksterne mails tilgår formanden, som fordeler dem til videre behandling
- Kommunikation med presse og medier koordineres af formanden
- Der tilstræbes hurtig svartid på henvendelser, optimalt senest indenfor 48 timer
- Bestyrelsens kontaktperson til udvalg varetager kommunikation og opfølgning og rapportering på området
- Der oplyses internt i bestyrelsen, hvornår man ikke er tilgængelig fx ved ferie og længere sygdom
Beslutningskompetence
- Bestyrelsen behandler og træffer afgørelser i alle sager med væsentlig karakter for DaBU
- Sager af mindre væsentlig karakter kan bestyrelsen beslutte pr. mail og/eller telefon
- Interessesammenfald oplyses og undgås så vidt muligt. Inhabilitet respekteres og accepteres
Bestyrelsesmøder
- Det tilsigtes at holde bestyrelsesmøder – evt. digitalt/telefonisk – månedligt
- Dato for bestyrelsesmøder fastlægges fra møde til møde – ansatte deltager på møder efter behov
- Bestyrelsen udpeger sekretæransvarlig blandt bestyrelsesmedlemmerne med ansvar for at tage beslutningsreferat til formidling på DaBUs hjemmeside
- Drøftelser på bestyrelsesmøder er fortrolige indenfor bestyrelsen og evt. indbudte ansatte
- Der refereres ikke fra klub- eller personsager
- Dagsorden fastlægges af formand og bestyrelsessekretær, der med evt. tilhørende bilag til mødet fremsendes af bestyrelsessekretær forud for mødet
- Alle bestyrelsesmedlemmer kan sætte punkter på dagsordenen. Bestyrelsen kan række ud til ansatte og nedsatte udvalg og arbejdsgrupper for deres evt. punkter til dagsorden og deltagelse på bestyrelsesmødet
Økonomi
- DaBU tegnes af den samlede bestyrelse; dog kan bestyrelsen udstede prokura
- Transaktioner på beløb op til 20.000 kr. godkendes af den områdeansvarlige i bestyrelsen, ansatte, eller udvalgsformand
- For transaktioner på 20.000 – 100.000 kr. kræves godkendelse af formanden
- Udgifter og investeringer over 100.000 kr. kræver godkendelse af formanden og min. ét bestyrelsesmedlem
- Der kan godkendes for udbetalinger pr. mail
- Der ydes altid ekstern revision support i forhold til DaBUs regnskabsforhold
Ændringer i forretningsorden
- Bestyrelsen kan beslutte ændringer i forretningsordenen under hensyntagen til DaBUs Love.
Forretningsordenen opdateres som udgangspunkt én gang årligt, efter repræsentantskabsmøde
Opdateret af DaBU bestyrelse 20. juni 2023